Contemporary Techniques



Contemporary Techniques and Terms
Moderne Technieken en Termen
For extensive information on the process in English, click on the English process name.
Voor uitgebreid informatie over het desbetreffende proces in het Nederlands, klik op de Nederlandse naam van het proces.


35mm Ambrotype - 35mm Ambrotypie
Een moderne uitvoering van het historische procedé, soms verricht met zelfgemaakte emulsie en soms met moderne emulsie, zoals Liquid Light of AG+, belicht via een 35mm camera.


35mm Daguerreotype – 35 mm Daguerreotypie
See 35mm Ambrotype – Zie 35mm Ambrotypie.


35mm Tintype – 35 mm Tintypie
See 35mm Ambrotype – Zie 35mm Ambrotypie.


Een 3D effect bereikt door codering van het beeld van elk oog in verschillende kleurfilters, meestal rood en cyan. Het is mogelijk om stereofoto’s te maken en deze in een editing programma te bewerken tot anagliepen foto of direct een anagliepen foto te maken met behulp van een digitale anagliepen camera.


3D lenticulaire afdruk is een afdruk van meerdere beelden die verwerkt worden tot een ribbel folie, waardoor de beelden een animatie-effect van krijgen. Hiervoor is een lenticulaire foto voor nodig.


Een digitaal 3D lenticulaire afdruk is het maken van een GIF bestand van meerdere lenticulaire of stereo beelden, waardoor de beelden een animatie-effect van krijgen.  


Een 3D lenticulaire foto kan opgenomen worden met een lenticulaire camera. Om een lenticulaire print hiervan te kunnen krijgen, moet de foto op een bepaalde wijze afgedrukt worden (zie 3D lenticulaire afdruk).


3D Polarized Print - 3D Polarisatie Afdruk
3D Polarisatie print is het dupliceren van een beeld en samenstellen voor bezichtiging met een polaroid bril.


Acrylic Gel Lift and Transfer - Acryl Gelatine Overdracht
Een positieve print procedé waarbij acryl wordt op een geprinte foto gebracht, geweken en hierna verwijderd van het papier. Het resultaat is een transparante foto die ingekleurd kan worden aan de achterkant.



Verwijst naar het gebruik van fotografie, waarbij chemische processen deel uit maken. Bijvoorbeeld, een filmcamera die de zilvergelatine proces gebruikt, waar vallend licht op fotografische emulsies wordt opgenomen als een latent beeld. Het latente beeld wordt onderworpen aan fotografische verwerking, die zichtbaar en ongevoelig voor licht is.


Het fotograferen van niet aardse objecten, zoals de zon, maan, planeten, sterren, kometen en nevels. Dit wordt meer en meer digitaal gedaan: met een webcam, een 'gewone' digitale camera of een speciale astrocamera.


Tijdens het maken van deze foto laat de persoon zijn handen op sensoren rusten, vergelijkbaar met de werking van een polygraaf. De hieruit verkregen meetwaarden worden naar kleuren vertaald in een speciale camera. 


Becquerel Daguerreotype - Becquerel Daguerreotypie
Een moderne Daguerreotypie proces, ontwikkeld door Edmond Becquerel, waarbij een rood filter wordt gebruikt voor het ontwikkelen van het proces, in plaats van kwikdamp.


Chemisch ontwikkelproces voor negatieve kleurfilm.


Ontwikkelen van film en fotopapier met behulp van koffie, vitamine C en soda. Dit is één van de eerste ontwikkelingstechnieken.


Caseïne een print techniek, gemaakt met gestremde melk. De vaste stof wordt vervolgens vloeibaar gemaakt met ammonia. Met dit mengsel kun je afdrukken, door de drager lichtgevoelig te maken en er een pigment aan toe te voegen.


Chemigram - Chemigraam
Een experimentele kunstvorm waarbij een fotografisch beeld gemaakt door het schilderen op een lichtgevoelige papier (zoals fotopapier) een resultaat geeft, die op een aquarel lijkt. 


Contemporary Ambrotype - Moderne Ambrotypie
See Contemporary Tintype – Zie Moderne Tintypie


Contemporary Chrysotype - Moderne Chrysotypie
Gebaseerd op basis Sir John Herschel's gold drukproces. Een proces van het maken van prenten die tinten van delicate rood en roze tot blouwen en zwarten te geven.


Contemporary Daguerreotype - Moderne Daguerreotypie
See Bacquerel Daguerreotype – Zie Becquerel Daguerreotypie.


Contemporary Tintype - Moderne Tintypie
Een moderne variant van Natte Plaat Collodium, gemaakt met behulp van klare emulsies, zoals Liquid Light en AG+.


Hierbij wordt een rolfilm expres in een verkeerde chemische emulsie ontwikkeld. Meestal gaat het om een diarol (E6) die wordt ontwikkeld in een ontwikkelbad voor negatieven film (C41).


Chemisch ontwikkelproces voor dia (positieve kleurfilm).


Door het weghalen van de filter bij een webcam of een camera in een mobiele telefoon, creëer je een digitale infrarood camera.


Fotograferen met reflecterend licht in een infrarood golf. 


Lichtgevoelige kleuren verf voor afdruk gebruik. De kleuren ontstaan na het verven van een object en het bloot stellen aan zonlicht. Door een fotonegatief op de natte verf te plaatsen kun je een afbeelding maken met genuanceerd kleurverloop.


Kirlianfotografie is het fotograferen van objecten in een hoogfrequent hoogspanningsveld met een spanning van meer dan 1000 volt.


Liquid Light Emulsion - Liquid Light Emulsie
Met een vloeibare zilver emulsie, kun je op verschillende dragers (o.a. glas, metaal, canvas, steen, hout en keramiek) foto’s afdrukken.


Een combinatie van overbelichting tijdens het fotograferen en ontwikkelen in een doka met gepaste emulsie en papier zorgt voor een helder en contrastrijk beeld.


Fotogrammen maken met behulp van oude zilver gelatine dragers (bv een oude filmrol) en UV licht, zonder ontwikkeling.


Geinspireerd door de eenvoudige oude camera’s uit Oost Europa, een modern en hippe analoge fotografie met nagemaakte plastic camera’s. Doordat de lenzen van de camera’s eenvoudig zijn, lijkt de techniek op Pinhole.


Microfotografie is, zoals macrofotografie, een close-up beeld, waarbij microfotografie zich richt op extreme close-up, een microscopische (meer dan 30x) vergroting.


Mordançage Process - Mordancage Proces
Ook bekend als ets-bleek techniek. Ontwikkeld rond 1960 door Jean-Pierre Sudre. Manipulatie van zilver gelatine afdrukken met gebruik van een zuur.


See Photopolymer – Zie Fotopolymeer.


Photogram - Fotogram
Een moderne variant van Photogenic Drawing. Een Fotogram wordt meestal gemaakt op barietpapier en wordt soms in de Doka of met kunstlicht belicht.  


Photographic Drawing - Fotografische Tekening
Na het vastleggen van een beeld met de camera, wordt de inhoud van het beeld overgetekend. Oorsprong: camera obscura techniek, zoals de kunstenaren vóór de fotografie deze gebruikten. Nu met eerst het vastleggen van het beeld vóór het tekenen.


Photopolymer - Fotopolymeer
Een moderne variant van Fotogravure, waarbij een metaalplaat met een laag lichtgevoelig polymeerfolie of polymeeremulsie wordt belicht en vervolgens geëtst. De geëtste plaat wordt ingewreven met inkt waarna het (inkt)beeld, middels het doorvoeren in een pers, wordt overgebracht op papier.


Photosynthesis - Fotosynthese
Een natuurlijk proces waarbij door middel van licht bladgroen wordt gevormd. Dit kun je ook voor een fotografische afdruk op bladen gebruiken.


Phototropic Drawing - Fototropische Tekening
Tekenen met een fototropische tekening robot die reageert op licht en tekeningen maakt op basis van licht opval.


Physautotype Print - Physautotypie Afdruk
De Physautotypie print techniek wordt geproduceerd met behulp van lavendel of hars opgelost in alcohol. Deze wordt gesmeerd op glas en vervolgens ontwikkeld in terpentine of petroleum. 


Een pinhole camera is een camera zonder lens. In plaats van een lens wordt een klein gaatje gebruikt. Met behulp van lichtgevoelig papier worden opname gemaakt.


Polaroid  Photography - Polaroid Fotografie
Dr. Erwin H. Land. Merknaam ontwikkelde in 1947 een systeem die sepiakleurige afdruk levert binnen 60 seconden, ook genoemd Direct-klaar Fotografie. 


See 35mm Ambrotype – Zie 35mm Ambrotypie.


See Photogram – Zie Fotogram.


Scanography - Scanografie
Ook bekend als Scanner Photography or Scan-art, is het fotograferen van voorwerpen met behulp van een scanner.


Slit-Scan Photography - Slit-Scan Fotografie
Een fotografische en cinematheek techniek waarbij het voorwerp wordt geplaatst terwijl de camera aan het fotograferen is. Het resultaat is een misvormde object in de foto.


Solargraphy - Solargrafia
Pinhole fotografie van een half jaar op barietpapier, waarbij ontwikkeling niet nodig is.


Een creatieve overdracht en afdruk, gemaakt van overgebleven transfer van een Polaroid of Fuji Instant films of met behulp van acryl verf.


X-ray technique gebruikt voor creatieve fotografie kunsten.